2/24/2017

Mitä syötäisiin?



Mikä ihana aihe kirjoittaa, nimittäin ruoka! Olen suuri hyvän ruoan rakastaja. Rakastan ruoan laittoa ja yhteisiä ruokahetkiä ystävien tai perheen kanssa. Kesäiset grillausillat, brunssit, pizzaperjantait - kaikki on täydellistä kun kokoonnutaan hyvän ruoan ääreen rakkaiden ihmisten kanssa. Saan henkilökohtaisesti erittäin paljon nautintoa ruoan laitosta, vaikka en siinä mikään guru olekkaan. Teen yksinkertaista, nopeaa ja puhdasta kotiruokaa itselleni kotona mutta tottakai välillä on myös kiva panostaa ateriaan kunnolla, jos teen ruokaa isommalle porukalle tai haluan pientä luksusta arkeen.

DSC_1365DSC_1377

Minulle on kehittynyt muutamien vuosien aikana melko selkeä ruokavalio. En elä fitness ruokavaliolla mutta en myöskään mikropizzoilla. Olen tehnyt päätöksen, että en osta mikroaterioita paitsi kaikkein suurimmassa hädässä. Valmisateriat sisältävät niin paljon rasvaa ja epämääräisiä aineita, että minä en niitä omaan kehooni halua. Puhdas kotiruoka on minulle parasta. Sellainen mistä tiedän mitä se sisältää. Asuessani yksin olen tykästynyt tekemään pitkälti samoja perusruokia mitä saatan syödä koko viikon. Raaka-aineita on useimmiten kana tai naudan jauheliha. Tähän kylkeen keitän useimmiten parsakaalia ja porkkanaa, ja pastaa tai bataattia. Helppoa, yksinkertaista ja nopeaa. Enkä ainakaan vielä ole kyllästynyt. Toki ajoittain käyn myös ulkona syömässä, ja yleensä silloin pyrin syömään kalaa. Ulkona syöminen on minulle parasta arjen luksusta.


DSC_1393

Aamupalaksi olen ottanut tavaksi syödä joka päivä puuroa. En koskaan unohda aamupalaa. Vaikka lähtisin kotoa 5 aamulla töihin, on minun syötävä ensin aamupuuro, johon tulee marjoja, raejuustoa ja mehukeittoa. Variaationa välillä myös chiasiemeniä ja Bionan maapähkinävoita. Kuppi kahvia kylkeen ja olen valmis aloittamaan päiväni. Aamupala on päivän tärkein ateria ja aamu muutenkin minun suosikkihetkeni päivässä. Silloin haluan nauttia siitä raukeasta olotilasta, hyvästä kahvista ja ravitsevasta aamupalasta. Olen kuitenkin nyt innostunut puuron sijaan tekemään myös smoothieita. Tyypillisin suosikki smoothieni on seuraava:

1 banaani
mangoa
vadelmia/mustikoita
1 rkl luomu heraproteiinia
1 tl macajauhetta
maustamatonta jogurttia

blendaa - valmis - nauti!

Tämän herkun lisäksi olen usein tehnyt FAST:n proteiinilettuja valmiista jauhosekoituksesta. Iso purkki maksaa kaupassa noin 20 € ja siitä riittää useaan annokseen. Koska opiskelijabudjetti ei kuitenkaan aina jousta tämän vertaa, kokeilin maailman helpoimpia lettuja eli banaanilettuja. Varmasti todella monien blogissa tullut esille tämä resepti, joten jaan sen nyt itsekkin tässä:

1 banaani
2 kananmunaa
1 rkl luomu heraproteiinia (ei pakollinen)
kanelia
kardemummaa

Blendaa

Paista pieniä lettuja pannulla öljyssä.
Letut palavat helposti
joten ole tarkkana!

DSC_1420
DSC_1430

Kaiken hyvän olon taustalla on hyvinvointi omassa kehossa eli kun syöt hyvin, voit hyvin. En minäkään mikään ravitsemusterapeutti ole mutta tietyt jutut pidän aina mielessä. Oman hyvinvointini kannalta on tärkeää keskittyä siihen että syön riittävän usein ja kunnollista ruokaa. Välipaloilla ei elä. Muistakaa siis syödä hyvin ja voikaa hyvin! :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti